Folder 'Toepassingen slimme logistiek'
Slim aan de slag!
Heb je zelf een idee over hoe de logistiek bij jouw organisatie slimmer georganiseerd kan worden? Wij adviseren en helpen je graag bij de inzet en ontwikkeling van slimme logistieke oplossingen en data-uitwisseling. Je kunt ons bereiken via smartlogistics@smartwayz.nl.
Connected Transport Corridors
Transporteurs rijden veiliger, duurzamer en efficiënter door meer samen te werken. En door slim gebruik te maken van de bestaande infrastructuur en beschikbare data. Daarmee besparen ze (ook) tijd en geld. Dit alles kan door zich aan te sluiten bij Connected Transport Corridors (CTC). Voorbeelden van CTC-diensten: rijden met adviessnelheid, prioritering bij verkeerslichten, inzicht in de beschikbaarheid van truck parkings en realtime terugkoppeling van de bandenspanning.
Meer informatie over Connected Transport Corridors
Inzicht in de opbrengst voor 'connected' transporteurs
Aangesloten zijn bij de Connected Transport Corridors (CTC) biedt veel voordelen. Maar welke voordelen zijn dat voor jou? We ontwikkelden een digitaal indicatiemodel dat hier inzicht in geeft. Om een nóg concreter beeld te geven, maakten we een aantal bedrijfsprofielen: internationale, nationale, regionale en stedelijke logistiek. Per profiel beschrijven we de meest relevante toepassingen en geven we een voorbeeldberekening voor een aantal vrachtauto’s.
Let op: de profielen geven een indicatie van de mogelijkheden en voordelen gebaseerd op de CTC diensten en data in juni 2021.
Slimme bandenspanningsmeter
Afwijkende bandendruk levert onveilige verkeerssituaties en zorgt voor een minder efficiënte inzet van het voertuig. De slimme bandenspanningsmeter koppelt realtime informatie over bandendruk terug aan de chauffeur en de afdeling Planning. Dit zorgt voor meer veiligheid, minder reistijd, minder brandstofverbruik en minder bandenslijtage.
Slimme verkeerslichten
Door de inzet van slimme verkeerslichten (iVRI’s) ontvangt de chauffeur in-truck een adviessnelheid om stoppen voor een rood verkeerslicht zoveel mogelijk te voorkomen. Door vrachtwagens prioriteit te geven bij verkeerslichten verbetert de doorstroming van het verkeer. Vrachtwagens hoeven immers minder af te remmen en stil te staan. Dit is goed voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.
Lees het artikel 'Slimme verkeerslichten leiden vrachtwagens soepel over randwegen Tilburg'
Bouwlogistiek
Door het logistiek verkeer in de gehele bouwketen af te stemmen, kan de bouw zo effectief en efficiënt mogelijk plaatsvinden. Zo kan het aantal bouwkilometers flink verminderen. TKI Dinalog en SmartwayZ.NL werken samen om nieuwe methoden voor efficiëntere bouwlogistiek te ontwikkelen. Zogenaamde ‘bouwhubs’ en ‘control towers’ bieden interessante perspectieven.
Lees het artikel 'Slimme bouwhubs kunnen miljoenen kilometers aan bouwverkeer in de stad besparen'
Bestelbeter.nu
Bestelbeter.nu is een datagedreven innovatieprogramma gericht op het samenvoegen van bestellingen tot volle(re) vrachtwagenleveringen. Hiermee realiseren bedrijven in de handel, industrie en transport met elkaar buitengewone productiviteitsverbetering in de Nederlandse distributieketens in de diverse sectoren.
DEFLog
DEFLog, ofwel Data Exchange Facility Logistics, verzamelt alle relevante data over wegwerkzaamheden en maakt deze op één plek en laagdrempelig beschikbaar voor de logistieke sector. Dit betekent nooit meer onverwacht remmen voor een wegafzetting, midden in de stad keren omdat de weg open ligt of vertraging door een afgesloten tunnel.
Truckplaats 2.0
Vanuit transporteurs, gemeenten en beheerders van industriegebieden en havens is sterk de behoefte aan beschikbare ruimte voor (kort en lang) parkeren voor vrachtwagens. Chauffeurs willen weten of een plaats beschikbaar is en het liefst zélf een parkeer-/wachtlocatie vooraf kunnen reserveren. Faciliteiten zoals de mogelijkheid om te ontkoppelen en over te laden zijn aanvullende wensen. Een truckplaats net buiten de stad, het industriegebied of haventerrein kan oplossing bieden.
FT MAAS: wegwerkzaamheden in je planning
Voor FT MaaS (Freight Traffic Management as a Service) wordt onderzocht wat het effect is van verkeersmanagementdata in het logistieke proces. Vanuit SmartwayZ.NL coördineren we het ‘living lab’ m.b.t. het gebruik van data over wegwerkzaamheden in de planning. De deelnemende bedrijven leren nu (juni 2021) om te gaan met het TMS-systeem. Zodra men gewend is, start stap 1: De planner ziet tijdens het plannen de wegwerkzaamheden. Uiteraard delen we de resultaten van het onderzoek.
Slim invoegen
Met de simulatiestudie Slim Invoegen (N279/A67) onderzochten we of vrachtverkeer slimmer en veiliger kan invoegen met behulp van slimme verkeerslichten. Chauffeurs worden geïnformeerd over de invoegmogelijkheden en begeleid met real-time informatie. Dit vergroot de doorstroming en verkeersveiligheid en vermindert de reistijd. Dat zorgt voor een tevreden chauffeur!