
De afgelopen maanden heeft de provincie intensief overlegd met de direct betrokken gemeenten (Meierijstad, Asten, Gemert-Bakel, Helmond, Deurne en Laarbeek), waterschap Aa en Maas en Rijkswaterstaat. Ook is een analyse van de verkeerscijfers (quick scan) uitgevoerd. Hieruit blijkt dat het verkeer nog sneller groeit dan verwacht. Het huidige PIP voldoet dus niet meer. De verschillende partijen hebben nu samen gekozen voor een brede belangenbenadering.
Globale planning
De komende maanden worden de belangen van de verschillende partners en de opgaven in het gebied op en rond de provinciale weg verkend. Eind dit jaar moet er op basis van deze gebiedsopgave een plan van aanpak bij de stuurgroep N279 liggen en kan een besluit worden genomen. Vanaf 2023 kan het plan dan verder uitgewerkt worden.
Smart mobility
Ondertussen worden op de N279 nieuwe technologieën toegepast die bijdragen aan een betere doorstroming en vergroting van de veiligheid en het comfort van de weg. Zo zijn er vanuit programma SmartwayZ.NL inmiddels slimme verkeerslichten gerealiseerd en is er een slimme bandenspanningsmeter in het wegdek aangebracht voor vrachtwagens.
Voor het complete nieuwsbericht: https://www.brabant.nl/actueel/nieuws/verkeer-en-vervoer/2022/brede-belangenbenadering-om-aanpak--en-draagvlak-n279-opnieuw-vast-te-stellen