Publicatiedatum: 13-11-2019
De ‘slimme’ bandenspanningsmeter op de N279 – traject Asten/Veghel - is in gebruik genomen. Deze bandenspanningsmeter geeft ‘real time’ inzicht in de eventuele afwijking van de band. Het blijkt namelijk dat maar liefst 41% van de pechgevallen bij vrachtverkeer komt door een te lage bandenspanning. Dit is een project vanuit SmartwayZ.NL, uitgevoerd door Heijmans Infra.
Foto vrachtwagen voor bord bandenspanningsmeter

Meer veiligheid op de weg

In 2017 is er door SmartwayZ.NL een onderzoek uitgevoerd naar de oorzaak van stilstaande auto’s op een aantal A- en N-wegen in Zuid Nederland. Daaruit kwam naar voren dat van de 600 stilstaande auto’s, in 41% van de gevallen een lekke- of klapband bij vrachtverkeer de oorzaak was. En daar wilde SmartwayZ.NL een mogelijke oplossing voor vinden.  

Sensor in het wegdek

De slimme bandenspanningsmeter is in feite een sensor die verwerkt is in het wegdek. Door eroverheen te rijden, krijgt de chauffeur direct te zien hoe het gesteld is met de status van de band. Dit gaat via een digitaal bord dat bij de sensor geplaatst is – een DRIP. Op termijn wordt het mogelijk, om dit via eigen systemen te kunnen zien, bijvoorbeeld via de boordcomputer. 

SmartwayZ.NL richt zich met deze bandenspanningsmeter in eerste instantie op het vrachtverkeer. De doorstroming van het verkeer stokt namelijk veel eerder door een stilstaande vrachtauto, dan een personenwagen die stil staat. 

Gedeputeerde Mobiliteit provincie Noord-Brabant & Voorzitter Programmaraad SmartwayZ.NL, Christophe van der Maat: 
“Deze slimme bandenspanningsmeter is een prachtige stap naar een verkeersveiliger Zuid-Nederland. Hiermee heeft het vrachtverkeer – en andere weggebruikers – een concrete tool in handen om eerder iets aan de bandendruk te doen. Als overheid hebben we samen met Heijmans de eerste stap gezet: het zorgen voor de realisatie van de bandenspanningsmeter. Maar de èchte actie komt van de transporteurs zelf. Dus bij deze een oproep: maak er gebruik van en geef die banden lucht! Hierdoor voorkomen we files en ongelukken, en dat is toch een mooi streven?”

Hij krijgt daarin bijval van de directeur van Heijmans Infra, Bart Smolders: “De juiste bandenspanning blijkt een belangrijke indicator voor doorstroming, veiligheid en duurzaamheid. Met de juiste bandenspanning is er minder kans op files en ongelukken en minder slijtage en brandstofkosten. Op basis van onze kennis en ervaring hebben we sensoren in het wegdek gekoppeld aan een dataplatform, waarmee een nieuwe innovatieve dienst ‘succesvol’ is geïmplementeerd. Dit is een voorbeeld van de Heijmans bijdrage aan een gezonde leefomgeving.”

Landelijke dekking

De slimme bandenspanningsmeter is de tweede van Nederland. Op de A16 bij Rotterdam ligt er ook één. De bandenspanningsmeter in Zuid – Nederland, hoort bij het landelijk programma –‘Connected Transport Corridors’. Dat staat voor slimme mobiliteit in de logistiek, bijvoorbeeld het delen van data door overheid en markt.