Publicatiedatum: 22-02-2022
Bestelbeter.nu is een gezamenlijk initiatief van SmartwayZ.NL en Logistics Community Brabant (LCB). Het is een data gedreven innovatieprogramma gericht op het samenvoegen van bestellingen tot volle(re) vrachtwagenleveringen in logistieke stromen. Deze aanpak opent de deur om tot een aanzienlijke productiviteitsverbetering in B2B distributieketens te komen, voor bedrijven actief in handel, industrie en transport. Werkend vanuit een proeftuin met bouwmaterialen fabrikant Bostik en haar logistieke partner De Graaf Logistics heeft het gezamenlijke SmartwayZ.NL/ LCB-team een methodiek en bijbehorende software tool ontwikkeld om in een paar stappen verbeteringen te realiseren.
Icoon Vrachtwagen Zonder Lading

In vier stappen blijvend beter bestellen

Historische data (bijvoorbeeld de orders en ritten van het afgelopen jaar) vormen de basis om potentie voor verbeteringen in de keten te signaleren, middels een slimme analyseomgeving. Deze analyse wordt gebruikt om gericht één of meerdere ontvangers (de opdrachtgevers die door hun bestelgedrag de logistieke keten in gang zetten) aan te haken en te confronteren met te realiseren verbeteringen. Gezamenlijk wordt dan door de verlader, de vervoerder en de ontvanger beter bestellen vormgegeven, wat op meerdere manier mogelijk is. Tenslotte is het zaak het betere bestellen te realiseren in de dagelijkse praktijk (ondersteund door een slimme tool), de resultaten te evalueren en blijvend verbeteringen door te voeren.

Volle vrachtwagens: efficiënter en duurzamer

In de basis komt het erop neer dat door te leveren in volle vrachtwagens minder kilometers nodig zijn om dezelfde lading te transporteren. De vrachtwagen is immers de gehele rit vol beladen. Dit in tegenstelling tot deelleveringen uitgeleverd in 'melkrondjes', met stops op meerdere adressen en waarbij de beladingsgraad vanaf de eerste stop steeds verder terugloopt. Daarnaast zijn volle vrachtwagens die 'punt-punt' rijden veel betrouwbaarder te plannen, waardoor een efficiency slag te maken is in de afhandeling, wachttijd voorkomen wordt én het eenvoudiger is om goede retourritten te organiseren.

In de huidige tijd, waarin de drukte op de weg en de schaarste aan chauffeurs en warehouse medewerkers toenemen, zijn deze productiviteitsverbeteringen in Nederlandse distributieketens bittere noodzaak. Ook is Beterbeter.nu een belangrijk instrument om verder te verduurzamen, wat misschien wel de grootste uitdaging van deze tijd is.

Geautomatiseerd is niet perse slim

De suboptimale bewegingen zijn vaak het gevolg van automatisch bestelgedrag in de keten. Veiligheidsvoorraden zakken onder een bepaald niveau waarop automatisch orders worden geplaatst. De transporteur verzameld de orders en gaat vervolgens uitvoeren. Slimmer bestelgedrag kan de oplossing zijn. Bijvoorbeeld bestellingen gebundeld in shared-FTL doen (geredeneerd vanuit de bestellende partij). Of de transporteur wat meer speelruimte geven door bestellingen van ruimere leverwindows te voorzien (tussen nu en 5 dagen). Kortom: het is belangrijk te bewegen van geautomatiseerd naar slim.

Het traject met Bostik en De Graaf Logistics loopt nog, maar uit de eerste analyses komen al boeiende cijfers. Slimmer spreiden binnen de week van leveringen zou het aantal drops met zo’n 60% kunnen reduceren (ofwel 2,5 x zo efficiënt) en op sommige bestemmingen zelfs nog hoger.

Meer weten?

Neem contact op met SmartwayZ.NL (smartlogistics@smartwayz.nl) of LCB (info@lcb.nu).