Publicatiedatum: 22-02-2022
Bestelbeter.nu is een gezamenlijk initiatief van SmartwayZ.NL en Logistics Community Brabant (LCB). Het is een datagedreven innovatieprogramma gericht op het samenvoegen van bestellingen, dat leidt tot volle(re) vrachtwagenleveringen. Deze aanpak opent de deur om tot een aanzienlijke productiviteitsverbetering in B2B-distributieketens te komen, voor bedrijven actief in handel, industrie en transport. In een proeftuin met bouwmaterialen van fabrikant Bostik en haar logistieke partner De Graaf Logistics heeft het gezamenlijke SmartwayZ.NL/ LCB-team een methodiek en bijbehorende softwaretool ontwikkeld. Hiermee kunnen in een paar stappen verbeteringen worden gedaan.
Icoon Vrachtwagen Zonder Lading

In vier stappen blijvend beter bestellen

Historische data (bijvoorbeeld de orders en ritten van het afgelopen jaar) vormen de basis om de mogelijkheden voor verbeteringen in de keten te signaleren. Dit gebeurt met een slimme analyseomgeving. Deze analyse wordt gebruikt om gericht één of meerdere ontvangers aan te haken en de te realiseren verbeteringen voor te stellen. De opdrachtgevers zetten met hun bestelgedrag de logistieke keten in gang. Gezamenlijk wordt dan door de verlader, de vervoerder en de ontvanger ‘beter bestellen’ vormgegeven. Dit is op meerdere manieren mogelijk. Ten slotte is het belangrijk het ‘betere bestellen’ te realiseren in de dagelijkse praktijk, de resultaten te evalueren en blijvend verbeteringen door te voeren. Dit kan met de slimme softwaretool die we nu hebben ontwikkeld.

Volle vrachtwagens: efficiënter en duurzamer

In de basis komt het erop neer dat door te leveren in volle vrachtwagens minder kilometers nodig zijn om dezelfde lading te transporteren. De vrachtwagen is immers de gehele rit vol beladen. Dit in tegenstelling tot deelleveringen uitgeleverd in 'melkrondjes', met stops op verschillende adressen. Door op verschillende adressen met een niet-volle vrachtwagen te leveren loopt al vanaf de eerste stop de beladingsgraad terug. Dit is zonde. Daarnaast zijn volle vrachtwagens die 'punt-punt' rijden veel betrouwbaarder te plannen, waardoor een efficiencyslag te maken is in de afhandeling. Ook kunnen wachttijden worden voorkomen én is het eenvoudiger om goede retourritten te organiseren.

Geautomatiseerd is niet perse slim

De suboptimale bewegingen zijn vaak het gevolg van automatisch bestelgedrag in de keten. Veiligheidsvoorraden zakken onder een bepaald niveau waarop automatisch orders worden geplaatst. De transporteur verzamelt de orders en gaat vervolgens uitvoeren. Slimmer bestelgedrag kan de oplossing zijn. Bijvoorbeeld bestellingen gebundeld in shared-FTL (Full Truck Load) doen (geredeneerd vanuit de bestellende partij). Of de transporteur wat meer speelruimte geven door bestellingen van ruimere leverwindows te voorzien (tussen nu en 5 dagen). Kortom: het is belangrijk te bewegen van geautomatiseerd naar slim.

Bittere noodzaak

In de huidige tijd, waarin de drukte op de weg en de schaarste aan chauffeurs en warehousemedewerkers toenemen, zijn deze productiviteitsverbeteringen in Nederlandse distributieketens bittere noodzaak. Ook is Bestelbeter.nu een belangrijk instrument om verder te verduurzamen, wat misschien wel de grootste uitdaging van deze tijd is.

Het traject met Bostik en De Graaf Logistics loopt nog, maar uit de eerste analyses komen al boeiende cijfers. Slimmer spreiden binnen de week van leveringen zou het aantal drops met zo’n 60% kunnen reduceren (ofwel 2,5 x zo efficiënt) en op sommige bestemmingen zelfs nog hoger.

Meer weten?

Neem contact op met SmartwayZ.NL (smartlogistics@smartwayz.nl) of LCB (info@lcb.nu).