Publicatiedatum: 28-06-2021
Digitalisering in de logistieke sector is nog niet vanzelfsprekend. Toch kan het je verder helpen, vertelt Wilbert van Uden. In zijn bedrijf Van Uden-Bekx Transport is hij met twee innovatieve projecten bezig die hem en zijn bedrijf verder moeten helpen. ‘We kunnen er zuiniger, veiliger en efficiënter door werken. Wie is daar nou tegen?’
Van Uden Bekx
Door Perry Snijders

‘Je moet niet digitaliseren om het digitaliseren, je moet een helder doel voor ogen hebben. Het beeld is weleens dat je je nog meer rompslomp op de hals haalt, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling’, vertelt Wilbert van Uden. ‘Bij mij staat daarin voorop dat digitalisering je moet helpen bij je werk. Maar ik wil niet dat de cabine verandert in een woud van kastjes die allemaal om aandacht van de chauffeur vragen. Juist daarom steek ik zelf veel tijd in digitalisering, want het liefst wil ik maar één kastje in de cabine waarin zoveel mogelijk functies gecombineerd worden.’ Daarom werkt hij samen met SmartwayZ.NL en MobiCoach, een samenwerking die zich richt op twee concrete onderdelen: Connected Transport Corridors (CTC) en Data Exchange Logistics (DEFLog). CTC draait om het implementeren van slimme mobiliteitsdiensten in de logistiek, terwijl DEFLog datastromen met elkaar verbindt.

Functies integreren

‘De vraag van Wilbert was duidelijk’, vertelt Pierre van Casteren van MobiCoach, een bedrijf dat fleetmanagementsystemen voor transport en logistiek levert. ‘Die vraag sluit ook aan op wat wij doen. Er zijn veel fleetmanagementsystemen die eigenlijk de auto als basis nemen, maar wij zetten graag de chauffeur centraal. Maar Wilbert wilde nog veel meer functies integreren dan wij al doen, zoals slimme verkeerslichten en bandenspanningscontrole.’ Dat laatste werkt op de weg vóór het bedrijf van Van Uden, de N279 bij Veghel. ‘Onze chauffeurs controleren regelmatig de bandenspanning, en toch komt het voor dat ze daar rijden en een melding krijgen. Die verschijnt dan op het display. Dat is voor mij een voorbeeld van digitalisering dat je echt helpt, want je hebt direct resultaat. Je auto’s rijden immers zuiniger als de banden op spanning zijn én je verkleint de kans op stilstand door een kapotgereden band.’ Toch is dat nog maar het begin, volgens Van Uden. ‘Neem de meldingen die je krijgt bij Flitsmeister, over stilstaande voertuigen en files. Als je die tijdig in je cabine op het scherm krijgt, kun je erop anticiperen, waardoor je nog meer brandstof kunt besparen.’

Ontspannen chauffeur

Een ander digitaliseringsproject voert Van Uden uit met Adabt. ‘We zorgen ervoor dat de handmatige verwerking van datastromen wordt geautomatiseerd’, vertelt Rob Huijs, medeoprichter van Adabt. ‘Dat kan niet van de ene op de andere dag, want de verladers — eigenlijk de klanten van Wilbert — zijn daarbij betrokken. Ze leveren aan zoals ze gewend zijn en wij zetten het om naar de OTM5-standaard. Dat gaat bij de een makkelijker dan bij de ander, maar het verkleint de kans op fouten. Dat maakt dat het ook goed voor de klant is, want die wil immers zoveel mogelijk zekerheid hebben dat zijn lading op het goede moment en op de juiste locatie wordt geladen en gelost.