Publicatiedatum: 22-04-2021
Steeds meer bedrijven kiezen voor 100% elektrisch rijden. Daarmee besparen ze niet alleen CO2-uitstoot, maar ook geld. Een slimme zet, maar het kan nog slimmer. Behalve elektrisch zijn er uitstekende opties om de leaseregeling veiliger en flexibeler te maken. Op 15 april lichtte het Brabant Mobiliteitsnetwerk vier trends voor een toekomstbestendig wagenpark toe. Hieronder zetten we ze voor u op een rij.
Afbeelding van auto's met sensoren op de weg

Trend 1: De flexibele leaseregeling

Voor de coronacrisis stapte de meeste werkenden met een leaseauto iedere ochtend op een vaste tijd in hun auto. Zonder nadenken. Dat is natuurlijk niet slim, maar hoe zorgt u ervoor dat uw medewerkers iedere dag een bewuste afweging maken? Het helpt dan om alternatieve keuzes aan te bieden. Werk bijvoorbeeld met een mobiliteitsbudget. Stel, u stelt een budget ter beschikking van 700 euro. Dan kan de medewerker ervoor kiezen om dit niet aan één auto uit te geven, maar een combinatie te maken van een e-bike en een iets goedkopere auto. Afhankelijk van factoren als het weer, de agenda en de drukte op de weg, maakt de werknemer iedere dag een bewuste keuze.

 Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld het werken met een mobiliteitskaart, of private lease. Kent u Lynk&Co al? Dat is een nieuw automerk dat private leaseauto’s aanbiedt en een oplossing heeft geïntegreerd voor autodelen, zodat het maandbedrag omlaag kan. Zo kost de auto niet onnodig geld tijdens bijvoorbeeld een dagje thuiswerken.

 

Trend 2: De duurzame leaseregeling

Elektrificatie is de grootste trend van de afgelopen jaren. De provincie Noord-Brabant heeft aan het Brabant Mobiliteitsnetwerk en Stichting E-PACT de opdracht gegeven om werkgevers te helpen met het verduurzamen van hun vloot. Stichting E-PACT is oorspronkelijk tot leven geroepen door de netbeheerders, als kennis- en innovatiecentrum. U kunt bij hen terecht voor een EV-scan. Uit zo’n scan wordt duidelijk wat er nodig is voor de elektrificatie van uw wagenpark. Wat kost het? En wat levert het op, als u alle kosten meerekent?

 

Eén kost waar u bij elektrificatie van uw wagenpark mee te maken krijgt is natuurlijk de stroom. Wat is de impact op de elektra van het gebouw? Interessant zijn de mogelijkheden van Slim Laden (Smart Charging). Met algoritmes wordt er bijvoorbeeld bekeken wanneer er over- of ondercapaciteit is. Zo kunt u pieken voorkomen en slim omgaan met het elektriciteitsgebruik.

 

Trend 3: De veilige leaseregeling 

Het thema verkeersveiligheid stond bij de meeste werkgevers niet zo hoog op de agenda. Toch kantelt dat de laatste jaren. De afname van het aantal verkeersongevallen stagneert, met name door smartphonegebruik achter het stuur. Terwijl de ambitie uiteraard nul verkeersslachtoffers is.Tegelijkertijd worden auto’s steeds veiliger, met de opkomst van slimme rijhulpsystemen (ADAS-systemen). Deze systemen sturen de auto bijvoorbeeld binnen de lijnen, houden automatisch afstand of remmen zodra er een aanrijding dreigt. Zo wordt de kans op ongevallen kleiner. Het scheelt bijvoorbeeld enorm in kop-staartbotsingen tijdens een file.  Bijkomend voordeel: minder schadekosten.

Het goed gebruiken van ADAS-systemen leerde u natuurlijk niet tijdens uw rijles. En dat blijkt ook wel: 70% van de automobilisten gebruikt de systemen niet optimaal. Zonde, want het kan veel ongelukken (en dus kosten) besparen. SmartwayZ.NL en de provincie Noord-Brabant geven daarom 50% subsidie op ADAS-rijtrainingen door Prodrive voor Brabantse bedrijven. Via het Brabant Mobiliteitsnetwerk kunt u zich hiervoor opgeven.

 

Trend 4: Het alternatief voor de leaseregeling 

Het aantal zakelijke leaseauto’s in Nederland daalt. Steeds meer organisaties bieden de leaseauto niet langer aan als arbeidsvoorwaarde. Ook hier biedt het mobiliteitsbudget een alternatief. Al zit daar wel een risico aan, namelijk dat medewerkers zelf met een oude, vervuilende diesel naar het werk komen. Er zijn verschillende manieren waarmee u dit kunt tackelen. De eerste is door een aantrekkelijk privéleaseaanbod te doen, met elektrische auto’s. Als werkgever hebt u schaalvoordeel, waarmee u goede voorwaarden kunt onderhandelen bij aanbieders van private lease. Een andere mogelijkheid is de kilometerheffing aan te passen per modaliteit. Zo kunt u de vergoeding per fietskilometer aantrekkelijker maken dan de vergoeding per kilometer met de auto.

 

Wilt u meer weten over het mobiliteitsbudget? Neem dan gerust contact op met het Brabant Mobiliteitsnetwerk.