Publicatiedatum: 12-07-2023
Ze rijden soepel. Trekken veel sneller op. Hoeven maar één keer tussentijds op te laden. Hebben een actieradius die de verwachtingen overstijgt. Oftewel: de twee elektrische trucks (e-trucks) van Action hebben zich bewezen. Er volgen er dus meer.

Vanuit het distributiecentrum in het Limburgse Echt worden 351 Action-winkels in Zuid-Nederland, België en Duitsland beleverd met 74 vrachtwagens. Sinds februari 2023 gebeurt dit ook met twee elektrische vrachtwagens. Deze vrachtwagens worden twee keer per dag opgeladen. Eén keer ’s nachts en één keer overdag als de lege trailer weer wordt volgeladen en de chauffeur pauze heeft.

 

Planning aanpassen niet nodig

Het laden gebeurt op het distributiecentrum in Echt, aan de 175 kWh snellader. Onderweg bijladen is niet nodig. Wagenparkbeheerder Peter Glavimans: “Deze trucks rijden zo’n 350 tot 370 kilometer per dag. Ze beleveren circa drie filialen in de ochtend en drie in de middag. Het is dan voldoende om één keer tussentijds bij te laden op het distributiecentrum.”

De planning aanpassen vanwege de komst van de e-trucks was niet nodig, vertelt Peter. “We hebben een groot aantal filialen in de buurt, alleen al in Heerlen zijn er drie Actions. En de actieradius van de e-trucks is iets verder dan Luik, dus we komen er een flink eind mee.” Supply Chain Development Manager Erwin den Exter vult aan: “De actieradius – en dus de inzetbaarheid – overstijgt onze verwachtingen. We hadden ingezet op routes tot 150 kilometer, maar de e-trucks worden zonder problemen op langere ritten tot 200 kilometer ingezet.”

 

Trekt veel sneller op

De rijervaring is heel goed, weet Peter van de chauffeurs. “Iedereen kan met de elektrische vrachtwagen rijden, maar wij kiezen er voorlopig voor dat tien chauffeurs dat doen. Dat maakt het makkelijker om ervaringen te delen. Die ervaringen zijn heel positief. De e-truck rijdt enorm soepel en trekt veel sneller op dan een diesel. Ook rijdt de truck veel rustiger: hij maakt minder geluid en trilt niet zo als een diesel. Natuurlijk hebben we ook wat collega’s die fervent dieselrijders zijn en bij diesel blijven zweren. Maar er zijn er ook die zeggen: geef mij die e-truck maar.”

 

Nog meer e-trucks

“De e-trucks hebben zich bewezen”, vult Erwin aan. “Ze werken prima en zijn betrouwbaar. We willen er dan ook nog meer aanschaffen. Daarom hebben we in april van dit jaar de AanZET-subsidie aangevraagd voor zes nieuwe e-trucks. We verwachten dat twee aanvragen worden toegewezen. Voor deze twee extra e-trucks zijn er nog voldoende relatief korte ritten te maken, dus de planning hoeft nog altijd niet aangepast te worden.”

 

Testen op langere afstanden

Intussen test Action wel het rijden van langere ritten. Erwin: “Dan is het dus nodig om onderweg te snelladen. We testen nu met ritten naar Brussel, om daar te snelladen en volgeladen weer terug naar Echt te rijden. Ik ben ervan overtuigd dat dit onderweg snelladen prima gaat lukken. Zeker omdat het aantal openbare snellaadpunten een vlucht gaat nemen.” De EU heeft namelijk afgesproken dat er eind 2030 om elke 60 kilometer een laadplein van in totaal 3.600 kW te vinden is langs de Europese snelweg (TEN-T core), ook te gebruiken door elektrische vrachtwagens.

 

Nog meer duurzame stappen

Action zet nog meer duurzame stappen. Ook voor het Duitse distributiecentrum van Action rijden er twee e-trucks. Daarnaast gaat het bedrijf binnenkort voor zijn dieselvrachtwagens overstappen op de biobrandstof HVO. En in Frankrijk wordt de inzet van waterstoftrucks verkend. Bovendien hebben vijf trailers sinds februari van dit jaar zonnepanelen op het dak. Het betreft de SolarOnTop-technologie van het Limburgse bedrijf IM Efficiency. De zonne-energie wordt gebruikt door de laadklep van de trailer en de resterende energie wordt aan de trekker geleverd. Dat scheelt brandstofverbruik en dus CO₂-uitstoot en geld. In het najaar evalueert Action de proef met de zonnepanelen, om te bepalen of er nog meer trucks mee worden uitgerust.

 

Geleidelijke overstap

Action is ervan overtuigd dat het investeren in – nu nog een beperkt aantal – elektrische vrachtwagens en het verkrijgen van gestructureerde ervaring waardevolle inzichten zal opleveren voor een bredere overgang naar zero-emissie voertuigen. Erwin: “Het is daarbij wel belangrijk om een zorgvuldige afweging te maken, omdat dit van invloed is op verschillende aspecten. Bijvoorbeeld op de productiviteit en kosten van transportactiviteiten, processen, transportmaterieel en laadinfrastructuur en -apparatuur. Daarom schaffen we niet in één keer tientallen e-trucks aan, maar doen we dat geleidelijk. Zo kunnen we de kwaliteit van het plan om over te stappen naar elektrisch vervoer verbeteren en de risico's verminderen.”

 

Gratis advies op maat

Action is in het traject voorafgaand aan de aankoop geadviseerd door logistiek expert zero emissie Rob Kroon van Zuid-Limburg Bereikbaar. Rob informeerde Action over subsidiemogelijkheden en gaf advies over voertuigtechniek en over laadinfra. Ook maakte Rob een TCO-berekening, die laat zien hoeveel een elektrische vrachtwagen onder de streep kost, dus rekening houdend met subsidie, brandstofkosten enzovoort. Is de overstap naar een e-truck ook interessant voor jouw bedrijf? Rob en zijn collega-logistiek makelaars adviseren je er graag over, gratis en op maat. Denk aan:

 

  • Maken TCO-berekening voor vrachtwagens
  • Advies over subsidies en fiscale voordelen, bijvoorbeeld over de subsidie AanZET die in 2024 weer aangevraagd kan worden
  • Hulp met het voertuigvervangingsplan en advies over de beschikbare modellen e-trucks
  • Advies over elektrisch laden

 

Image002