Publicatiedatum: 23-03-2023
“Als je je goed kunt vermaken tijdens je reistijd, dan heb je dubbel plezier van de tijd. Dan zit er ineens 25 uur in je dag.” Volgens Mark van Hagen, onderzoeker bij de NS, is de belangrijkste uitdaging van de NS niet (alleen) op tijd rijden en de juiste informatie geven. Want een plezierige reis maakt nog veel meer dat ‘onderweg zijn’ ineens geen verloren tijd meer is maar gewonnen tijd. En dat mensen echte ov-reizigers worden.

Bij de meet-up NS x projectteam Structurele Gedragsverandering van SmartwayZ.NL bogen zo’n 20 aanwezigen zich over de vragen: Hoe maak je ov-reizen zo aantrekkelijk mogelijk? Hoe kunnen we daar vanuit diverse organisaties aan bijdragen? En heel concreet: Hoe verleid je de “wildstaller” om gebruik te maken van de bewaakte fietsenstalling?

 

Het projectteam was te gast bij de NS, op Eindhoven Centraal. De belangrijkste conclusie van de dag: Maak de reis zo leuk mogelijk. Zorg voor veilige fietspaden, aantrekkelijke fietsroutes en duidelijke fietsparkeerplaatsen. Maak de overstaplocaties zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk: fiets-trein, maar ook auto-ov. En maak de treinreis leuk. Dat doet de NS al op diverse manieren. Wie kent de stationspiano’s nou niet? Maar ook: maak het wildstallen van de fiets zo onaantrekkelijk mogelijk: hekken en handhaving. Omgekeerd is ook waar: als de ov-reis als zuur wordt ervaren, pakken mensen ook weer snel de auto. Kortom, een mooie gezamenlijk opgave voor alle aanwezige projectteamleden en bijbehorende organisaties.

 

Ben jij ook aan de slag met duurzamer reizen en wil je weten welke gedragstechnieken je daarbij kunnen helpen? Neem contact op met team Structurele Gedragsverandering van SmartwayZ.NL via gedrag@smartwayz.nl.

Foto Van Mensen Op Een Perron Met Daaraan Een Trein