Publicatiedatum: 25-01-2023
Stel je voor: je overstap van fiets of auto naar ov is op dezelfde plek als waar je je boodschappen doet, grenzend aan het kinderdagverblijf van je kleintjes en ook je tandarts heeft hier zijn praktijk. Dat klinkt behoorlijk efficiënt, niet? Dit noemen we ‘mobiliteitshubs’.
Visual Team Gedrag

Een hub kan puur economisch zijn als knooppunt van verschillende vervoersvormen, maar dus ook een schakel tussen verschillende maatschappelijke voorzieningen én vervoer. De provincie Noord-Brabant doet onderzoek naar de realisatie van 9 van zulke mobiliteitshubs. 

Vragenlijst als onderzoek

In dit onderzoek voor hubs in West-Brabant kijkt men naar bus- en treinstations als potentiële locaties voor een hub. Dat kan door er meer deelmobiliteit bij te plaatsen, zoals deelfietsen of -scooters en Snappcar. Maar waar hebben bewoners eigenlijk behoefte aan? Welke vormen van deelmobiliteit passen goed op welke plek? Met een vragenlijst ondervroeg de provincie zo’n 6.000 reizigers uit het reizigerspanel die binnen een straal van 15 km van een hub wonen of werken. Het onderzoek liep in mei-juni 2022. 

Waar ligt de behoefte?

"We hadden al interviews gehouden en gesprekken gehad met gemeenten, mogelijke hubs bezocht en een marktoriëntatie uitgevoerd. De informatie van het reizigerspanel was een goede aanvulling daarop," vertelt Kay Kraan van onderzoeksbureau Empaction. Zij voerden het onderzoek voor de provincie uit. "Van het reizigerspanel wilden we weten: hoe reis je nu? Maak je gebruik van één van de 9 hubs/locaties? Heb je behoefte aan deelvoertuigen op die locaties? En hoe ziet die behoefte eruit? Wat voor soort deelmobiliteit, of zou je fietskluizen, wifi, laadpalen of pakketwanden kunnen gebruiken? We wilden weten hoe groot de kans is dat mensen bij zulke voorzieningen wel of niet via zo’n hub reizen, en hoe die hub er dan precies uit moet komen te zien."

Kansen voor stedelijk gebied

Er kwamen 128 antwoorden op deze vragenlijst. Dat biedt vooral inzichten, geeft Kay aan. ‘Daardoor kunnen we geen statistisch onderbouwde uitspraken doen, maar de resultaten geven wel een indicatie van behoeften en potentie van deelmobiliteit bij de hubs in West-Brabant.’ Zo werd bevestigd dat er vooral kansen liggen voor deelmobiliteit in meer stedelijk gebied. Met name waar mensen kunnen overstappen op de trein. 

Opnieuw inschakelen panel

De provincie Noord-Brabant en Empaction zouden het reizigerspanel zeker weer inschakelen. "We hebben het onderzoek snel kunnen inzetten. Als beleidsmaker helpt dit onderzoek om je ideeën te toetsen in de praktijk."