Publicatiedatum: 10-01-2023
Sneller rijden dan toegestaan: het is één van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen. En toch doen veel mensen het. Vaak ongemerkt en met grote gevolgen. Intelligentie snelheidsassistentie (ISA) kan ons helpen het aantal verkeersongevallen te laten dalen.
Foto van ISA-installatie in auto

Op een aantal wegen in de provincies Noord-Brabant en Overijssel doen we momenteel onderzoek met 30 testvoertuigen waar we het ISA-systeem inbouwden. Dat noemen we ISA Retrofit. Het systeem in de auto krijgt snelheidsinformatie via een GPS en een slimme sensor. Het voertuig gaat daardoor automatisch langzamer rijden bij een te hoge snelheid.

Met de tests willen we te weten komen wat de gebruikerservaringen zijn met dit slimme systeem, of de techniek goed functioneert in auto's én of alle verkeersborden en digitale kaarten goed werken in combinatie met ISA Retrofit. Want als de fysieke en digitale infrastructuur van onze wegen niet goed op orde is, is de snelheidsinformatie die de bestuurder krijgt niet helemaal betrouwbaar.

Resultaten in 2023

De eerste resultaten zijn in het voorjaar van 2023 klaar. Dan weten we wat er al goed werkt en waar nog bijsturing nodig is. Deze waardevolle informatie zullen we gebruiken om de gesprekken met wegbeheerders aan te gaan. Want alleen samen kunnen we de betrouwbaarheid van ons wegennet verbeteren en onze wegen ISA-proof maken!

Bekijk hier de animatie over het nut en de noodzaak van ISA Retrofit:

 

Dit project is een samenwerking tussen SmartwayZ.NL, Provincie Overijssel, Gemeente Helmond, Gemeente Tilburg, Gemeente Eindhoven, Gemeente Enschede, Gemeente Borne, Brainport Bereikbaar, V-Tron, NDW, TU Eindhoven, CROW, Nationaal Wegenbestand, HR Groep, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, VIA Traffic Solutions Software.