Publicatiedatum: 22-02-2022
Green Light Optimized Speed Advisory, kortweg GLOSA, speelt een belangrijke rol in het verkeersmanagement van de toekomst. Als automobilisten in hun auto een snelheidsadvies krijgen voor groen licht, kunnen ze daarop anticiperen en hun snelheid zelf aanpassen. Tot op vandaag zijn de kruispuntregelingen in Nederland echter in hoge mate adaptief: de informatie over rood- en groentijden wordt vrijwel continu aangepast. Dat maakt de data onbetrouwbaar voor automobilisten. Het team Innovatie & Ontwikkeling (I&O) van SmartwayZ.NL stelt samen met iVRI-leveranciers, ITS Applicatie-bouwers en serviceproviders een aantal verbeteringen voor. Ze testten die verbeteringen afgelopen week op trajecten in Breda en Helmond.
Afbeelding1

Green Light Optimized Speed Advisory heeft een aantal belangrijke voordelen, zegt Paul Bevers. Hij is teamleider Innovatie & Ontwikkeling bij SmartwayZ.NL, dat een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van CCAM (cooperative, connected and automated mobility). “Bestuurders kunnen anticiperen op een groen of rood licht. Autorijden wordt zo meer ontspannen en comfortabeler. Minder remmen en optrekken vergroot niet alleen de verkeersveiligheid, maar ook de leefbaarheid in de gemeenten en steden. Als auto’s vaker een constante snelheid kunnen aanhouden, stoten ze minder schadelijke stoffen uit. Corridors waar de auto’s vlot en soepel doorheen rijden, laten de wegbeheerder tenslotte toe om het verkeer beter te spreiden over verschillende voorkeursroutes. Dat is niet alleen van belang voor personenverkeer, maar ook voor vrachtverkeer.”

GLOSA-pilot voor optimalisatie in Helmond en Breda

Om het GLOSA-systeem verder te optimaliseren, bundelt SmartwayZ.NL de krachten met overheden in de regio en met verschillende marktpartijen: SWARCO en Dynniq Mobility zorgen voor de regelingen langs de weg, V-tron en Be-Mobile zorgen ervoor dat de snelheidsadviezen aan de bestuurders worden getoond. Monotch zorgt voor de koppeling met de Nederlandse data-ontsluiting (UDAP). Vialis, een Koninklijke VolkerWessels onderneming, en TNO coördineren de evaluatie technisch en verkeerskundig.

Op 14, 15 en 16 februari is de verbeterde GLOSA uitgetest op trajecten in Helmond en Breda. Naast de partijen die al betrokken waren bij het onderzoeksproject namen ook de Ford-vestigingen van Aken en Keulen met eigen wagens deel aan de testdagen. Het projectteam heeft in de testvoertuigen diverse hoopvolle adviezen ontvangen voor de gebruikersomgeving. In april zullen SmartwayZ.NL en de betrokken marktpartijen de analyse van de testresultaten delen.

Bruikbaarheid van data verzekeren

“Het is de bedoeling om de bestaande GLOSA-standaarden uit te breiden en de bruikbaarheid van de data te verzekeren”, zegt Etienne Wieme, projectleider Talking Traffic/C-ITS bij SmartwayZ.NL. “Er is veel interesse bij automobielfabrikanten en serviceproviders, maar vandaag zijn de data nog niet bruikbaar voor rijtaakondersteuning. Het grootste obstakel is dat de kruispuntregeling in Nederland in hoge mate adaptief is. Als automobilisten eerst worden geadviseerd dat ze groen krijgen wanneer ze doorrijden, moet het systeem even later niet vertellen dat het toch rood gaat worden. Dat verhoogt eerder de irritatie in plaats van het bedoelde comfort. GLOSA zal op die manier niet gebruikt worden en dus ook niet ingezet kunnen worden als verkeersmanagement-instrument. Dat probleem willen we oplossen.”

“We stemmen onze ontwikkelingen natuurlijk ook af op wat er elders in eigen land en Europa gebeurt. Zo zetten we weer stappen dichter naar dagelijkse toepassingen zoals GLOSA in Nederland en Europa. Het pionierswerk van SmartwayZ.NL en onze partners kan dus ook zeker buiten Nederland impact hebben”, besluit Paul Bevers.