Push en pull
'Push en pull' is noodzakelijk vanuit de politiek en de markt om de mobiliteitstransitie ambities te verwezenlijken. Zo moeten overheden instrumentarium (door-)ontwikkelen zoals ruimtelijk beleid en parkeerbeleid, deelmobiliteitsbeleid en subsidies/concessies en marktpartijen de businesscase sterker maken. Dat klinkt heel ingewikkeld, maar hoeft niet zo te zijn. Verschillende organisaties gaven wat voorbeelden:
- Bij een hub in Noord-Holland bleek dat het plaatsen van een hekje genoeg was voor de reiziger om te begrijpen waar de parkeerplek voor deelscooters is.
- In Groningen is met de gebiedsontwikkelaar van een nieuwbouwbuurt afgesproken dat de parkeernorm tussen 0 en 1 is. Huiseigenaren met een tweede auto moeten dus sowieso parkeren bij de te realiseren hub.
- In Den Haag is samen met het World Forum afgesproken dat omwonenden gebruik mogen maken van beschikbare parkeerplekken wanneer er geen evenementen zijn.
Meer dan alleen bereikbaarheid
Beleid legt vaak de focus op het faciliteren van groei in de mobiliteit door verkeersknelpunten op te lossen. De mobiliteitstransitie vraagt om een bredere set aan doelen dan alleen bereikbaarheid. Zoals leefbaarheid, gezondheid en veiligheid. Er zijn al handvaten en deelnemers gaven enkele voorbeelden:
- TNO heeft samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een set van indicatoren ontwikkeld die kunnen helpen om een integrale afweging in relatie tot de mobiliteitstransitie te maken.
- TU Delft heeft een methode (PWE) ontwikkeld om burgers te laten mee te denken over toekomstig beleid dat niet alleen aan bereikbaarheid bijdraagt.
Aftermovie
Bij minuut 1.06 komt Rosanne aan het woord.
Bron: Aftermovie Congres Mobiliteitstransitie '22 from ProMedia Group on Vimeo.