Publicatiedatum: 05-08-2021
Sinds de coronacrisis is thuiswerken het nieuwe normaal: 91% van de werknemers in Zuid-Nederland werkt gedeeltelijk of volledig thuis. Inmiddels komen we steeds een stapje verder uit de crisis. Er mag steeds meer omdat mensen worden gevaccineerd en de IC’s daardoor niet meer zo vol liggen. De kans is dus ook groot dat steeds meer werknemers, tegelijkertijd met deze versoepelingen, teruggaan naar hun oude werkgewoonten.
Vrolijke Medewerker Thuis Aan Het Werk

Thuiswerken heeft echter ook een hoop voordelen voor zowel de werkgever als de werknemers. Het is daarom belangrijk om gebruik te maken van dit moment om ervoor te zorgen dat werknemers niet geheel teruggaan naar hun oude werkgewoonten, maar zoeken naar een nieuw normaal in de tijd zonder coronamaatregelen vanuit de overheid.

Effecten van thuiswerken

Voor werkgevers zijn er verschillende voordelen te noemen van thuiswerken. Zo kunnen werkgevers kosten besparen op kantoorruimte en is er minder CO2-uitstoot. Bovendien werken werknemers mogelijk efficiënter als ze thuis werken en is het verzuim lager bij werknemers die thuiswerken. Daarnaast geven werknemers ook veelvuldig aan (deels) thuis te willen blijven werken. Positieve punten zijn de flexibiliteit die het thuiswerken met zich meebrengt en het ontbreken van reistijd. U als werkgever kunt werknemers begeleiden in het zoeken naar een goede balans tussen thuiswerken en op locatie werken, zodat jij en jouw werknemers beide profiteren van de voordelen van thuiswerken.

Om u een handje te helpen, schreven we een inspiratiepaper. De volgende punten komen aan bod:

  • Gedragsbepalers: wat zorgt ervoor dat werknemers wel of niet thuiswerken?
  • Belangrijkste voor- en nadelen van thuiswerken voor werknemers
  • Wat je als werkgever kunt doen om thuiswerken te stimuleren
  • Praktische tools waar je direct mee aan de slag kunt 

Lees het inspiratiepaper 'Thuiswerken'


Het inspiratiepaper is bedoeld voor werkgevers in Zuid-Nederland. De adviezen in het paper zijn gericht op de organisatie als geheel. De toepassing van de adviezen ligt soms bij de werkgever en soms bij directe leidinggevenden.

Vragen?

Hebt u vragen of wilt u verdere toelichting? Dan kunt u contact opnemen met Rick Baggermans: rbaggermans@brabant.nl