Publicatiedatum: 29-11-2021
Een jaar lang testte de gemeente 's-Hertogenbosch de slimme wegdeksensoren van Mobility Sensing. Deze sensoren leverden informatie over verkeersstromen en andere factoren die het verkeer beïnvloeden(zoals temperatuur en neerslag). De pilot kwam tot stand in ons startup-programma Mobility Lab. De pilot is succesvol verlopen én krijgt een vervolg.
Foto Van Wegdeksensor

Een jaar lang testten Mobility Sensing in ’s-Hertogenbosch slimme wegdeksensoren. Deze sensoren leverden informatie over verkeersstromen en andere factoren die van invloed zijn op het verkeer. Zoals temperatuur en neerslag. 

Wethouder Ufuk Kâhya van gemeente 's-Hertogenbosch: “We gebruiken data en technologie op een slimme manier om het verkeer in onze gemeente schoner, veiliger en comfortabeler te maken voor iedereen. Ons Actieplan Duurzame Mobiliteit maakt het mogelijk dat we samen met studenten en een innovatieve startup succesvol konden experimenteren. De sensoren die we in de pilot gebruikten, zorgen ervoor dat we op een goedkopere manier nog meer kunnen meten en weten over hoe het verkeer zich ontwikkeld. Samen met het onderwijs en onze partners zetten we nu deze ontwikkeling voort.”

De pilot

In totaal plaatsten we 30 sensoren op 20 plekken in 's-Hertogenbosch. De sensoren werden onder verschillende omstandigheden getest. Je kunt denken aan verschillende soorten wegdek en verschillende typen wegen. Een jaar zijn de sensoren blootgesteld aan verschillende weersomstandigheden. Dit varieerde van extreme hitte (augustus 2020) tot strenge vorst (februari 2021). De wegdeksensoren verzamelen zonder ‘kabels’ verkeersgegevens. De gegevens komen direct beschikbaar in een online dashboard. Dit maakt het mogelijk om bij een wegafsluiting direct het gevolg te zien bij omliggende straten en waar nodig bij te sturen.

Wat leverde de pilot op? 

De resultaten uit de pilot zijn goed. Er waren weinig storingen en de geleverde informatie is nauwkeurig in vergelijking met bestaande meetsystemen. Deze sensoren zijn een waardevolle aanvulling op het gladheidsmeetsysteem. De vooraf gestelde doelen behaalden de gemeente 's-Hertogenbosch hiermee ruimschoots. Daarbij biedt het inwinnen van gegevens met de wegdeksensoren nog een aantal andere voordelen:

  • Een sensor is flexibel inzetbaar en niet locatie gebonden. Dit betekent dat de sensor herbruikbaar is op een andere plek.
  • De sensoren zijn nagenoeg onzichtbaar.
  • De live data is direct beschikbaar via online dashboard. 
  • De kosten per meetpunt zijn lager op jaarbasis. 

Hoe gaan we verder? 

De komende periode gaat gemeente 's-Hertogenbosch verder met het gebruik van deze sensoren. Ook breiden ze het aantal sensoren uit naar totaal van 50 sensoren. SmartwayZ.NL blijft betrokken bij het vervolg van de pilot. In de verlenging van de pilot wil de gemeente informatie ophalen over de volgende onderwerpen: 

  • Onderscheid in verschillende soorten voertuigen (motor, personenauto, vrachtauto etc.) 
  • Betrouwbaarheid vergroten bij het meten van snelheid en temperatuur.