Publicatiedatum: 08-11-2019
Op het knooppunt N279 - A67 rijden veel vrachtauto’s. De hoge intensiteit van vrachtverkeer kan tot problemen of onveilige situaties leiden op en rondom de invoegstroken. Daarom deed DTV Consultants in opdracht van SmartwayZ.NL onderzoek naar de effecten van ‘Slim invoegen’.
Sfeerfoto vrachtwagen DAF.jpg

Een muur van vrachtwagens

Vrachtwagens rijden op de snelweg vaak dicht achter elkaar en vormen een soort ‘muur’ op de rechterrijstrook. Hierdoor hebben invoegende vrachtauto’s soms te weinig ruimte om in te voegen. Daarnaast heeft de invoegstrook maar een beperkte lengte, waardoor vrachtauto’s niet altijd genoeg snelheid kunnen maken. Michaël van Egeraat: ”We wilden vanuit het programma SmartwayZ.NL graag weten hoe we met ‘smart-mobility-maatregelen’ veilig invoegen  kunnen bevorderen.” 

 

De Module ‘Slim invoegen’

Speciaal voor dit project ontwikkelden we de simulatie module ‘Slim invoegen’. In deze module zijn een aantal ‘smart-mobility-maatregelen’ gebundeld en zijn vier scenario’s gesimuleerd:

  • Het prioriteren van vrachtverkeer op de N279;
  • Personenauto’s links laten rijden op de A67;
  • Ruimte maken voor invoegend vrachtverkeer op de A67;
  • Het doseren van vrachtverkeer op de N279.

 

Prioriteren vrachtwagens

Uit het onderzoek blijkt dat het prioriteren van vrachtwagens een grote kans op succes heeft. Zodra een vrachtauto in het netwerk komt, wordt berekend waar deze gaat uitkomen bij het invoegen op de snelweg. Is dit een leeg wegvak en is het wegvak daarachter vol? Dan krijgt de vrachtwagen prioriteit.

Ook het links laten rijden van personenauto’s op de A67 bleek succesvol in de simulatie. De maatregel treedt namelijk in werking net voor dat het vrachtverkeer invoegt. De spreiding in snelheid van personenauto’s is groter dan die van het vrachtverkeer, daardoor schuiven personenauto’s makkelijker en vaker op naar links.

Het ruimte maken voor invoegend vrachtverkeer op de A67 en het doseren van vrachtverkeer op de N279 hadden beiden wisselend succes. Bij het ruimte maken moet het verkeer de tijd en de kans krijgen om geleidelijk ruimte te maken. Maar door variatie in rijtijd is er een kans dat het invoegend vrachtverkeer niet op de berekende plek op de weg terechtkomt.

Bij het doseren van vrachtverkeer wordt het vrachtverkeer maximaal tien seconden tegengehouden, zodat een vol wegvak met verkeer op de snelweg kan passeren voor het invoegen. Dit kan alleen als achter het volle wegvak weer een leeg wegvak is gemeten. Daarnaast is het zonder specifieke voertuig informatie lastiger om te voorspellen hoe snel een vrachtwagen op snelheid is en ook daarwerkelijk kan invoegen.

 

Verkeersveiligheid

Marcel Willekens, adviseur ‘smart mobility’ bij DTV Consultants: “Het is interessant om te zien dat de module ‘Slim invoegen’ ook potentie toont op een ander terrein dan dat we vooraf hadden gedacht. Waar een verbeterde doorstroming in de lijn der verwachtingen ligt, zit de winst vooral op het gebied van verkeersveiligheid.

 

Meer weten?

Wilt u meer weten over de module ‘Slim invoegen’ en de onderzoeksresultaten? Stel uw vraag dan per mail.