Door de coronaperiode leek hybride werken het nieuwe normaal te worden. Dat werd bevestigd door een onderzoek van SmartwayZ.NL onder meer dan 3.200 reizigers. Daarbij gaf circa 60% van de ondervraagden aan een paar dagen per week te willen thuiswerken. “We merken dat steeds meer mensen weer de auto gebruiken om naar het werk te gaan”, zegt Suzanne Otters, gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. “Met deze campagne willen we mensen herinneren aan de voordelen van het thuiswerken. En we hopen met deze campagne reizigers in Zuid-Nederland te stimuleren om het thuiswerken te blijven volhouden of weer op te pakken, zodat zij hierdoor meer uit hun reistijd halen.”
Thuiswerk-weekplanner
Een belangrijk onderdeel van de campagne is de online planningstool die reizigers helpt om hun thuiswerkvoornemens in de praktijk te brengen. Op de website Haal meer uit je reistijd kunnen reizigers aangeven op welke dagen ze willen thuiswerken en hoe ze op de andere dagen slim naar hun werk willen reizen. Op basis van de ingevulde gegevens biedt de tool een handig overzicht aan en de mogelijkheid om de thuiswerkdagen als digitale agenda-uitnodigingen te ontvangen. Via advertenties op sociale media en regionale nieuwssites worden reizigers naar de planningstool geleid. “Onderzoek toont aan dat mensen thuis willen blijven werken. De thuiswerkplanner helpt mensen die in de mogelijkheid zijn om thuis te werken, om dat ook daadwerkelijk vaker te doen”, aldus Rick Baggermans, gedragwetenschapper en projectleider Team Gedrag bij SmartwayZ.NL.
Ontbrekende schakel
Sturen op gedrag bij mobiliteitsuitdagingen is redelijk onbekend terrein. Het mobiliteitsprogramma voor Zuid-Nederland SmartwayZ.NL heeft een team dat zich specifiek met deze opgave bezighoudt. Rick Baggermans: “We zijn de ontbrekende schakel tussen mobiliteitsprojecten en de reizigers. Daarbij richten we ons op reizigers, maar ook op werkgevers. Zij hebben veel invloed op hoe werkend Nederland reist. Het doel van de campagne is om zoveel mogelijk reizigers in Zuid-Nederland te verleiden om twee dagen per week thuis te werken. Als het concept aanslaat, breiden we de campagne verder uit, samen met de samenwerkende regio’s en gemeenten.
Haal meer uit je reistijd
De thuiswerkcampagne van SmartwayZ.NL is onderdeel van de gedragscampagne ‘Haal meer uit je reistijd’, initiatief van het programma A2 Deil-Vught. Haal meer uit je reistijd draait sinds september 2021 en is gericht op reizigers en omwonenden rond de A2 tussen ’s-Hertogenbosch en Utrecht. Dit tracé is zeer druk en het doel is dan ook om reizigers te enthousiasmeren om de auto wat vaker te laten staan op een andere manier met de ‘ouderwetse’ reistijd om te gaan.
De gedragscampagne Haal meer uit je reistijd richt zich op zowel recreatieve als zakelijke autoritten op de A2, waarbij een breed scala aan slimme alternatieven gestimuleerd wordt. De campagne deelt informatie en inspiratie over onder meer het gebruik van openbaar vervoer, fietsen, carpoolen, spitsmijden, deelvervoer en P+R-terreinen.
Haal meer uit je reistijd wordt uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, provincie Gelderland, provincie Noord-Brabant, Regio Rivierenland en gemeente ’s-Hertogenbosch.
Meer informatie
Benieuwd naar de gepersonaliseerde reisadviezen van Haal meer uit je reistijd? Start de reiskeuzehulp op www.haalmeeruitjereistijd.nl, beantwoord de 6 vragen en zie hoe jij meer uit je reistijd haalt.
Meer informatie over het programma A2 Deil-Vught vind je op www.mirta2deilvught.nl.