Met Smart Logistics zorgen we ervoor dat we transport slimmer en beter organiseren. Slim plannen, besturen, en uitvoeren is hierbij de rode draad. Logistieke- en mobiliteitsdata spelen hierbij de hoofdrol. Die moeten verkregen en gedeeld worden met elkaar. De Smart Logistics opgave binnen SmartwayZ.NL richt zich hierbij op de processen waar logistiek het wegverkeer raakt: concepten die (bijna) klaar zijn voor grootschalige implementatie.

 

Connected Transport Corridors

Transporteurs rijden veiliger, duurzamer en efficiënter door meer samen te werken. En door slim gebruik te maken van de bestaande infrastructuur en beschikbare data. Daarmee besparen ze (ook) tijd en geld. Dit alles kan door zich aan te sluiten bij Connected Transport Corridors (CTC). Voorbeelden van CTC-diensten: Rijden met adviessnelheid, prioritering bij verkeerslichten, inzicht in de beschikbaarheid van truck parkings en real-time terugkoppeling van de bandenspanning.

Meer informatie over Connected Transport Corridors 

 

  

Slimme verkeerslichten

Door de inzet van slimme verkeerslichten (iVRI’s) ontvangt de chauffeur in-truck een adviessnelheid om stoppen voor een rood verkeerslicht zoveel mogelijk te voorkomen. Door vrachtwagens prioriteit te geven bij verkeerslichten verbetert de doorstroming van het verkeer. Vrachtwagens hoeven immers minder af te remmen en stil te staan. Dit is goed voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.

Lees het artikel 'Slimme verkeerslichten leiden vrachtwagens soepel over randwegen Tilburg'

 

Slim invoegen

Met de simulatiestudie Slim Invoegen (N279/A67) onderzochten we of vrachtverkeer slimmer en veiliger kan invoegen met behulp van slimme verkeerslichten. Chauffeurs worden geïnformeerd over de invoegmogelijkheden en begeleid met real-time informatie. Dit vergroot de doorstroming en verkeersveiligheid en vermindert de reistijd. Dat zorgt voor een tevreden chauffeur!

  

Bouwlogistiek

Door het logistiek verkeer in de gehele bouwketen af te stemmen, kan de bouw zo effectief en efficiënt mogelijk plaatsvinden. Zo kan het aantal bouwkilometers flink verminderen. TKI Dinalog en SmartwayZ.NL werken samen om nieuwe methoden voor efficiëntere bouwlogistiek te ontwikkelen. Zogenaamde ‘bouwhubs’ en ‘control towers’ bieden interessante perspectieven.

Lees het artikel 'Slimme bouwhubs kunnen miljoenen kilometers aan bouwverkeer in de stad besparen'

  

Realtime terugkoppeling over afwijkende bandenspanning

Afwijkende bandendruk levert onveilige verkeerssituaties en zorgt voor een minder efficiënte inzet van het voertuig. De slimme bandenspanningsmeter koppelt real-time informatie over bandendruk terug aan de chauffeur en de afdeling Planning. Dit zorgt voor meer veiligheid, minder reistijd, minder brandstofverbruik en minder bandenslijtage.

Lees het artikel 'Truckmeister meldt in-truck resultaten bandenspanningsmeter'

 

DEFLog

DEFLog, ofwel Data Exchange Facility Logistics, verzamelt alle relevante data over wegwerkzaamheden en maakt deze op één plek en laagdrempelig beschikbaar voor de logistieke sector. Dit betekent nooit meer onverwacht remmen voor een wegafzetting, midden in de stad keren omdat de weg open ligt of vertraging door een afgesloten tunnel.

Meer informatie over DEFLog