MobilitymoveZ.NL Nieuws

Op deze pagina verschijnen publicaties over MobilitymoveZ.NL

Dialooggesprekken met marktpartijen op 11 oktober en 15 november

EINDHOVEN - 22 september - Sinds de belangstellingsregistratie van MobilitymoveZ.NL in juli werd gepubliceerd, hebben al 44 marktpartijen aangegeven dat ze interesse hebben in een samenwerking. Met deze marktpartijen gaan we nu dialooggesprekken voeren om tot uitvoerbare voorstellen te komen. De gesprekken vinden plaats op 11 oktober en 15 november van 9.00 tot 15.00 uur, in de omgeving van Den Bosch. Mogelijk worden in de tussenliggende periode aanvullende gesprekken gevoerd. Uiterlijk 1 oktober ontvangen de betrokken partijen voorbereidende documenten met info over proces, inhoud en werkwijze. De daadwerkelijke start van de eerste testen staat gepland voor begin volgend jaar.

 

Al 44 marktpartijen geïnteresseerd in MobilitymoveZ.NL

EINDHOVEN/HELMOND, 14 september - De Nederlandse testomgeving MobilitymoveZ.NL plaatste op 11 juli 2017 een verzoek tot belangstellingsregistratie op de (Europese) aanbestedingsplatforms TenderNet en TED. Inmiddels hebben 44 partijen aangegeven geïnteresseerd te zijn.

De ambitie van MobilitymoveZ.NL is om – in samenwerking met nationale en internationale marktpartijen – het testen van nieuwe innovatieve mobiliteitsoplossingen te faciliteren. Deze moeten binnen een periode van vier jaar gereed zijn om grootschalig geïmplementeerd te worden. Denk daarbij aan ‘level 4 autonoom rijden’ in stedelijk gebied, on-demand-diensten en elektrisch rijden.

Tot de partijen die zich hebben aangemeld, behoren onder andere automotive partijen, toeleveranciers (Tier One Suppliers), data- en datacommunicatiespecialisten, openbaar vervoersbedrijven en partijen uit de verkeersindustrie. Zij zijn allen geïnteresseerd in een vorm van samenwerking met de grootschalige testomgeving.

Vervolgtraject

Rond half oktober 2017 wordt de dialoog opgestart met de belangstellende partijen. De daadwerkelijke start van de eerste testen staat gepland voor begin volgend jaar.

In de komende jaren worden verschillende nieuwe mobiliteitsoplossingen op de openbare weg - zowel stedelijk, provinciaal als snelwegen - getest volgens het principe ‘leren door te doen’. Aan het einde van iedere individuele testperiode moet duidelijk zijn wat wel werkt en wat niet om vervolgens te bekijken waar aanpassingen nodig zijn om de mobiliteitsoplossing op grote schaal uit te rollen. Dat is namelijk het uiteindelijke doel: de landelijke en zelfs internationale uitrol van nieuwe mobiliteitsoplossingen, die een positieve bijdrage kunnen leveren aan de verbetering van de doorstroming, veiligheid en leefbaarheid in met name stedelijke omgevingen.

 

 

Eerste tests binnen MobilitymoveZ.NL op N270/A270

HELMOND – Op zondag 13 augustus vonden de eerste tests plaats binnen MobilitymoveZ.NL. Hiervoor was de N270/A270 bij Helmond vanaf de Hortsedijk tot afslag Nuenen gedurende de hele ochtend afgesloten. Het Human Power Team, een studententeam van de TU Delft en de VU Amsterdam, voerde tests uit met een fiets waarmee ze het wereldsnelheidsrecord fietsen proberen te verbreken. TNO deed op zijn beurt metingen met zelfrijdende auto’s.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu initieert samen met de provincie Noord-Brabant, Rijkswaterstaat en de gemeenten Eindhoven, Helmond en Tilburg een unieke publieke-private samenwerking onder de naam MobilitymoveZ.NL. Het biedt (markt)partijen een test- en ontwikkelomgeving om in de komende vier jaar level 4 geautomatiseerd rijden te beproeven. Daarbij gaat het niet alleen om techniek, maar vooral ook om het gebruik en de impact ervan op gebruikers, werkgevers, verkeersmanagers, lease- en verhuurmaatschappijen en andere direct belanghebbenden in de dagelijkse praktijk in en om de stad.

Op zondag 13 augustus vonden binnen het kader van MobilitymoveZ.NL de eerste tests plaats. In samenwerking met de gemeente Helmond werd een deel van de N270/270 tussen 07.00 en 13.00 uur ter beschikking gesteld om deze tests uit te voeren.

Human Power Team traint voor wereldrecordpoging fietsen

Het studententeam traint voor de World Human Power Speed Challenge in de Verenigde Staten. Komende september vallen ze in de Nevadawoestijn het wereldrecord fietsen voor vrouwen aan. Dan hoopt het studenteam volledig op menselijke kracht een snelheid van 122 kilometer per uur te halen. Dit doen ze met een hightech aerodynamische fiets die speciaal is ontworpen voor Aniek Rooderkerken en Iris Slappendel, voormalig Nederlands kampioenes wielrennen. De N70/A270 is de ideale testomgeving voor een generale repetitie, namelijk een lang en recht stuk om op snelheid te komen. Tijdens de tests mikt het team op een snelheid van 80 kilometer per uur, om zo de laatste verbeterpunten te vinden.

Omdat de N270/A270 al afgesloten is voor de testrit van het studententeam, voerde TNO die ochtend tussen de recordpogingen ook enkele metingen met zelfrijdende auto’s uit op het afgesloten traject.

Deel deze pagina: