Maatregelen op korte termijn
Vanaf 2022 passen we een aantal kortetermijnmaatregelen toe:
- Stimulering van fietsgebruik en afspraken met werkgevers in de regio over vervoersalternatieven. Dit om de hoeveelheid personenverkeer tussen Geldrop en Leenderheide in de spits verminderen;
- Plaatsing van een slim bandenspanning-meetsysteem om pechgevallen met vrachtwagens te voorkomen;
- Implementatie van een slim systeem om het verkeer makkelijker en veiliger in te laten voegen;
- Aanleg van pechhavens;
- Bebording beter zichtbaar maken nabij afritten;
- Aanpassing van verschillende aansluitingen ten oosten van Geldrop.
De effecten van de kortetermijnmaatregelen monitoren we, zodat besloten kan worden of en wanneer er aanvullende maatregelen nodig zijn.
Uitbreiding wegcapaciteit
Als in 2027 de werkzaamheden op A58 Tilburg-Eindhoven dan gereed zijn wordt (vanuit Eindhoven) richting Geldrop een derde rijstrook toegevoegd. In de richting van Eindhoven wordt de capaciteit uitgebreid door middel van een weefvak. Het weefvak zorgt ervoor dat verkeer vanaf de oprit Geldrop dat bij Leenderheide de A67 weer verlaat, niet hoeft in te voegen tussen het overige verkeer.
Fasering
In 2016 startte de MIRT-verkenning. In mei 2020 is de structuurvisie vastgesteld door de minister. Daarmee is de MIRT-verkenning formeel afgerond. Hierna is de planuitwerkingsfase gestart. In deze fase werken we momenteel de maatregelen op het gebied van mobiliteit en verkeersmanagement verder uit. Deze maatregelen hebben als doel om de doorstroming van de personenauto’s en vrachtwagens te verbeteren.

Heeft u vragen?

Diana Beuting
FunctieBestuurlijk trekker - Rijkswaterstaat Zuid-Nederland