Intelligente snelheidsassistentie
Intelligent Speed Assistent (ISA) is een rijhulpsysteem dat bestuurders waarschuwt wanneer zij te hard rijden. Het systeem in de auto krijgt snelheidsinformatie via een slimme sensor die is verbonden met GPS. ISA vergelijkt de snelheid van het voertuig met de voorgeschreven maximumsnelheid. Om dat te kunnen doen, voegt het systeem informatie uit verschillende bronnen samen:
- Kaartgegevens uit het digitale verkeersbordenbestand van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW-George) en de kaart met maximumsnelheden van het Nationaal Wegenbestand (NWB).
- Radiobakens voor verkeersinformatie.
- Camera’s in de auto die verkeersborden kunnen zien.
Het is belangrijk dat deze systemen bijgewerkt zijn en goed met elkaar communiceren zodat voertuigen de juiste informatie ontvangen.
ISA fase 1
In 2023 is in de gemeente Helmond onderzocht of de digitale gegevens overeenkwamen met de fysieke bebording. Het onderzoek liet zien dat dit nog niet goed op elkaar is afgestemd.
- De digitale maximumsnelheden komen niet altijd overeen met de snelheidsborden langs de weg.
- De digitale snelheidsborden komen niet altijd overeen met de ‘echte’ verkeersborden langs de weg.
- Er zijn verschillen tussen de gegevens van voertuigen en de informatie op de kaarten van het Nationaal Wegenbestand.
ISA fase 1 heeft laten zien dat het nodig is om de bebording en de digitale gegevens in orde te maken en op elkaar af te stemmen. Om deze bestanden op orde te krijgen én te houden, is ISA fase 2 gestart.
ISA fase 2
Gemeente Helmond en SmartwayZ.NL ontwikkelden in deze projectfase een Proof of Concept (PoC). Hierin onderzochten we of het mogelijk is om foutieve informatie in de databronnen automatisch vinden. De gevonden oplossing moest dynamisch, opschaalbaar en inpasbaar zijn in de bestaande beheersorganisaties.
Samen met V-tron en Andes werd een validatie-loop ontwikkeld en getest waarmee vanuit voertuigen automatisch gegevens worden verzameld over maximumsnelheidsborden langs de wegen. Met deze informatie kan het verkeersbordenbestand NDW-George worden bijgewerkt. Ook ontbrekende of niet-overeenkomende verkeersborden worden gevonden zodat de wegbeheerder actie kan ondernemen.
Conclusie
Het Proof of Concept toont aan dat de validatie-loop werkt. Maar deze is nog onvoldoende opschaalbaar en inpasbaar bij overheden.
In ISA fase 3 willen we de validatieloop verder ontwikkelen zodat deze op grotere schaal gebruikt kan worden.