Publicatiedatum: 14-06-2018
Het Smart Logistics team van SmartwayZ.NL voerde in 2017 een analyse uit op alle wegincidenten met vrachtverkeer in het SmartwayZ.NL gebied. Er zijn maar liefst 660 incidenten geregistreerd, 167 ongevallen en 478 pechgevallen. Deze analyse geeft inzicht in de aard van de incidenten, de locatie en het tijdstip waarop de incidenten plaats vinden. De inzichten worden gebruikt in de verder planuitwerking.
Sfeerfoto vrachtwagen DAF.jpg

Wat valt op?

Bij vrachtverkeer pechgevallen steekt de oorzaak “lekke band of klapband” er met 41% van de gevallen (oftewel met 195 keer per jaar) met kop en schouders bovenuit. Deze uitkomst komt overeen met het landelijke beeld op rijkswegen. Een lekke band is vaak de oorzaak van een pechgeval. Bij de verkeersinformatie op de radio wordt dit als “stilgevallen vrachtwagen” omschreven. Een stilgevallen vrachtwagen levert onveilige situaties op en in de spitsperiode leidt dit snel tot files met een vertragingstijd van meer dat 15 minuten.

Dynamische bandenspanningsmeter

Om deze problematiek aan te pakken werkt Team Smart Logistics aan oplossingen, zo wordt er rond het najaar van 2019 een “dynamische bandenspanningsmeter” geplaatst op de N279. Vernieuwend daarbij is dat wanneer de bandenspanning onvoldoende blijkt, de chauffeur direct een signaal krijgt, zodat ernstige gevallen voorkomen kan worden. 

In onderstaand filmpje is te zien hoe de bandenspanningsmeter werkt: