SmartwayZ.NL is een innovatief mobiliteits­programma

Dat werkt aan het vlotste, veiligste, slimste en meest robuuste mobiliteitsnetwerk van Nederland. Samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de provincies Noord-Brabant en Limburg, diverse gemeenten, bedrijven en kennisinstellingen. Voor de reis van vandaag en de wereld van morgen.

Actueel

nieuws

Maar liefst 70 startups aangemeld voor Mobility Lab 2019!

nieuws

Maar liefst 70 startups aangemeld voor Mobility Lab 2019!

Op 28 februari om 23.59 uur stipt werden de inschrijvingen voor de derde editie van Mobility Lab afgesloten. Tot de laatste minuut stroomden de aanmeldingen binnen, met als eindresultaat: maar liefst 70 ingeschreven startups. Een resultaat om U tegen te zeggen! Samen gaan we voor een slimmere mobiliteit. Niet door te lullen, maar door te testen.

Lees verder
nieuws

Grote autofabrikant onderzoekt communicatie tussen auto's en coöperatieve verkeerslichten in Helmond

nieuws

Grote autofabrikant onderzoekt communicatie tussen auto's en coöperatieve verkeerslichten in Helmond

Vrijdag 25 januari heeft een onderzoeksteam van een automobielfabrikant Helmond bezocht. Zij werken binnen de testomgeving Düsseldorf aan de use case coöperatieve verkeerslichten. Het team wilde onderzoeken of de Europese standaarden ook écht internationaal zijn. Dat bleek, want hun auto communiceerde verbazingwekkend goed met onze verkeerslichten.

Lees verder
nieuws

Slimme verkeerslichten verbeteren doorstroming vrachtverkeer

nieuws

Slimme verkeerslichten verbeteren doorstroming vrachtverkeer

De N279 Veghel-Asten verbindt woon- en werklocaties tussen Veghel en Asten en in de regio. Ook heeft de weg een grote rol in het bereikbaar en leefbaar houden van de regio Zuidoost-Brabant. Om de doorstroming en de verkeersveiligheid te verbeteren, is er een pakket aan maatregelen vastgesteld met ongelijkvloerse kruisingen (m.u.v. doorgaande route in Veghel), een omleiding bij Helmond en smart mobility toepassingen.

Lees verder

In twee maanden tijd maakten wij met 141 partners een plan met concrete maatregelen voor de minister: ons 'bidbook'. Daar zijn wij erg trots op!

Naar het Bidbook

Uitgelichte deelopgaven

A2 Randweg Eindhoven

Uit de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA) van 2017 blijkt dat na realisatie van de deelopgaven InnovA58, N279 en de A67 een samenhangende wegopgave ontstaat voor de Eindhovense ring A2 en N2 in combinatie met de A58 en A50. De programmaraad heeft 27 september 2017 besloten tot het opstarten van een probleemanalyse voor de Randweg Eindhoven (A2 en N2) en de A50 Veghel-Eindhoven..

N279 Veghel - Asten

Om de provinciale weg N279 tussen Veghel en Asten vlotter, slimmer en veiliger te maken, moet de huidige weg verbouwd worden. Met ongelijkvloerse kruisingen, een omleiding bij Helmond en toepassing van slimme technieken als smart mobility.

A67 Leenderheide - Zaarderheiken

De A67 is belangrijk voor de bereikbaarheid van Zuid-Nederland en voor het goederenvervoer. Het is een drukke weg waar met name tijdens de spits problemen met de doorstroming zijn. De weg wordt veel gebruikt door vrachtwagens: circa 25 tot 40 procent van de voertuigen op de A67 is een vrachtwagen. Op de A67 gebeuren vaak ongevallen wat leidt tot sterke vertragingen. Daarom is het nodig dat onderzocht wordt op welke manier de doorstroming op de A67 verbeterd kan worden.

A2 Weert - Eindhoven

Iedere werkdag staan er files op de A2 tussen Weert en Eindhoven. Naast de weggebruikers, ondervinden ook de omliggende gemeenten hier hinder van. De files hebben namelijk invloed op de bereikbaarheid van Zuid-Nederland en ook is er sprake van sluipverkeer, wat de leefbaarheid en verkeersveiligheid van enkele dorpskernen negatief beïnvloedt. Er moet dus een oplossing komen voor de structurele opstoppingen op dit gedeelte van de A2.