Data personenauto’s gebruiken voor ‘smart’ wegenonderhoud

Publicatiedatum: 25-06-2019

De data die sensoren in de moderne auto’s verzamelen bevatten belangrijke informatie over onder andere de kwaliteit van het wegdek of de veiligheidsomstandigheden. Het is daarmee waardevolle informatie voor wegbeheerders wat betreft het onderhoud van de infrastructuur. De provincie Noord-Brabant, Beijer Automotive B.V. en programma SmartwayZ.NL hebben daarom besloten om te gaan samenwerken om data in te zetten om het wegbeheer in Brabant ‘smart’ te maken.

Moderne auto’s hebben veel sensoren aan boord om het rijden veilig en comfortabel te maken. Door de data van sensoren in auto’s te verzamelen ontstaat een bron voor waardevolle informatie over o.a. de kwaliteit van het wegdek. Op 21 juni ondertekenden Gertjan Koolen, Programmamanager SmartwayZ.NL, Ronald de Beijer, directeur van Beijer Automotive B.V. en eigenaar van Vetuda® en Bart Swaans, programmamanager Verkeer en Vervoer provincie Noord-Brabant een uitvoeringsovereenkomst. Ronald de Beijer: “Op dit moment zijn er in Nederland al honderdduizenden auto’s uitgevoerd met onze technologie. Met toestemming van de bestuurder van de auto kunnen we de informatie van de sensoren aansluiten op ons systeem Vetuda®. Door de data te koppelen en te analyseren kunnen we de informatie gebruiken als waardevolle “bijvangst”. In deze samenwerking gaan we onderzoeken hoe de informatie uit Vetuda® precies vormgegeven moet worden zodat het de meeste waarde biedt voor beter onderhoud van het wegennet.”

Smart digital asset management

Het Vetuda®-platform is gebaseerd op gepatenteerde technologie en is gebouwd op het Microsoft Azure platform om de data van miljoenen auto’s te verwerken. Het platform bundelt data uit voertuigen en vertaalt dit naar bruikbare informatie. Met deze samenwerking tussen de partijen kunnen de oplossingen van Vetuda® worden getest in de experimentele testomgeving van SmartwayZ.NL in de regio Helmond-Eindhoven-Tilburg. Bart Swaans: “Deze informatie kan het voor ons als wegbeheerder mogelijk maken om op een veel efficiëntere manier onze wegen te onderhouden. In de onderzoeksfase willen we onderzoeken wat de kwaliteit is van de voertuigdata, of we daardoor als wegbeheerder accurater kunnen handelen en of de data ook écht zorgt voor kostenbesparing.”

V.l.n.r. Ronald de Beijer, Gertjan Koolen en Bart Swaans

Deel deze pagina: