'Design thinking, design doing'

Publicatiedatum: 15-12-2016

Verschillende deelopgaven binnen SmartwayZ.NL maken gebruik van ‘social design thinking’. Maar wat is het eigenlijk? Waarvoor zet je het in? En vooral, wat levert het op? Julie Hornix van ontwerpbureau VanBerlo legt uit hoe dit werkt.

Design thinking, design doing

De deelopgaven van SmartwayZ.NL moeten verschillende grote en complexe vraagstukken bij de kop pakken. Hoe match je bijvoorbeeld consumenten en aanbieders van nog niet bestaande mobiliteitsdiensten? Of hoe maken we de N279 tussen Veghel en Asten toekomstbestendig?

Vraagstukken kan je op verschillende manieren aanvliegen. SmartwayZ.NL heeft als kernwaarden ondernemend en vernieuwend, samenwerkend en open, wendbaar en flexibel. En design thinking is dit allemaal! Door samenwerking met een ontwerpbureau kan het perspectief gekanteld worden. Ontwerpers kijken namelijk anders tegen problemen aan. Waar conventionele probleemoplossers eerst een uitgebreide analyse doen en het probleem opdelen in stukjes, kenmerkt design thinking (ontwerpdenken) zich door een integrale benadering die zowel het probleem als de toekomstige oplossing tegelijkertijd verkent.

Gebruiker centraal

Ontwerpers vertalen hun ideeën snel in een tastbare vorm en zijn gewend om met een empathische blik naar gebruikers te kijken en deze centraal te zetten. Deze aanpak leent zich erg goed voor publiek maatschappelijke uitdagingen, oftewel ‘social design’. Het mooie aan de methode is, dat deze in een kernachtig stappenplan niet alleen een probleem goed adresseert en formuleert, maar ook raakt aan de achterliggende diepere behoeftes (de thema’s) van de mensen waar het hun echt om gaat.

 

 

N279 Veghel-Asten


Social design thinking wordt onder meer ingezet bij de deelopgave N279. Wat voor gevoel hebben belanghebbenden bij de weg? Hoe gebruiken ze de weg? Wat zijn hun algemene ideeën en behoeften? Op deze manier halen we inzichten en drijfveren van belanghebbenden op via focusgroepen van zes tot acht mensen. Met daarin vertegenwoordigers van bedrijven, werknemers, bewoners rond het bestaande tracé en bewoners rond de eventuele omleiding. Daarnaast spreken we zes verschillende belanghebbenden over het project in de vorm van interviews, om zo een nog beter beeld te krijgen van de situatie. Door belanghebbenden vroeg in het stadium te betrekken bij de plannen creëer je betrokkenheid en krijg je inzicht in hun wensen en eisen en kunnen deze meegenomen worden in de oplossingen.

In december 2016 is in Veghel met de focusgroepen begonnen. Geïnteresseerd in de resultaten? Schrijf je in op de nieuwsbrief van N279 en blijf op de hoogte.

 

Deel deze pagina: